سریع کردن سیستم با کرنل لیکوریکس

کرنل Liquorix یک کرنل سفارشی سازی شده و بهینه شده برای دبیان و سیستمهای هم‌خانواده آن (مانند اوبونتو) است.
این کرنل دارای وصله‌ها و بهینه سازی‌هایی است که باعث افزایش سرعت و کارایی سیستم می‌شود.

پس از اینکه کرنل 2.6.36 را با وصله معروف 200 خطی کامپایل و منتشر کردم، چند نفر از خوانندگان وبلاگ Webupd8 پیشنهاد کردند کرنل Liquorix را امتحان کنم.
در واقع کسانی که از این کرنل استفاده کرده‌اند می‌گویند افزایش کارایی و سرعت سیستم را به عینه دیده‌اند. ضمنا وصله ۲۰۰ خطی در این کرنل اعمال شده.

برای نصب این کرنل در دبیان و اوبونتو ابتدا برنامه Synaptic را باز کرده و در قسمت Settings > Repositories به زبانه other software بروید و دکمه Add را بزنید.
در پنجره‌ای که ظاهر می‌شود این خط را وارد کنید:

deb http://liquorix.net/debian sid main

حالا یک بار مخازن را آپدیت کنید:

sudo apt-get update

و سپس این دستور را بزنید:

sudo apt-get install '^liquorix-([^-]+-)?keyring.?'

و یک بار دیگر:

sudo apt-get update

حالا می‌توانید هسته لیکوریکس را نصب کنید:

در سیستمهای ۳۲ بیت:

sudo apt-get install linux-image-2.6-liquorix-686 linux-headers-2.6-liquorix-686

و در سیستمهای ۶۴ بیت:

sudo apt-get install linux-image-2.6-liquorix-amd64 linux-headers-2.6-liquorix-amd64

برای نصب در Arch اینجا رو ببینید:

http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=39882

برای دانلود بقیه بسته‌ها برید اینجا

و برای دیدن سورس برید به اینجا

 

 

21 نظر برای “سریع کردن سیستم با کرنل لیکوریکس

  1. rooye lenny ke moshkel dare 1 kam. header hash ro vaseye compile e driver e karte graphic niaz daram.ama header hash ro bayad ba gcc4.4 compile konim ke gcc4.4 to lenny mojood nist, bekhay az makhazene sid ya squeeze ham estekhraj koni kole system mirize be ham.
    pass man ke natoonestam kari bokonam 😀

  2. مرسی… جالب بود!
    ظاهرا برای اوپن سوزه هنوز به مخازن نرسیده!!!
    البته میشه از روی سورس نصب کرد…
    رفت تو لیست دانلود تا سر فرصت آزمایش بشه…

  3. مهدی جان عالی:)

    فقط متوجه نشدم این کرنل فرقش چیه که سرعتش بیشتره؟ به خاطر همون پچ سرعتش بیشتره؟ یا کارای دیگه‌ای رو هم انجام دادن؟

  4. Hala taklife oonaee ke 2.6.37 daran chi mishe?!
    kollan az in khabar kheili khoshhal shodam va mamnoon…
    kash patch haee ke estefade kardan ro publish karde boodan ke hame betoonan estefade konan, na faghat oonaee ke tooye repo hast

    ba tashakkor

  5. سلام مهدی جان
    من به تازگی قصد نصب مک داشتم که در راه کلنجار رفتن با مشکلاتش با اوبونتو برخورد کردم و خواستم که داشته باشمش.
    نصبش کردم بعد از اونجایی که یهو کلید سمت چپ به هیچ وجه کار نمیکرد مجبور شدم کل درایو اوبونتو رو فرمت کردم ودوباره نصب کردم بعد از کپی شدن اطلاعات اوبونتو درخواست ریست کردن داشت و اوکی کردم.
    اما بعد از ریست مستقیم وارد ویندوز ویستا شد.
    با برنامه easybcd بوت لینوکس درست کردم اما وقتی خواستم وارد لینوکس بشم باز هم نشد و گراب> اومد.
    و هر کاری کردم که گراب رو درست کنم چون مرحله نصب اوبونتو یا پخش و نشستن فایل ها در درایو انجام نشده بود امکان پذیر نبود.
    و اصلا کرنلی وجود نداشت که بخواهد لودش کنه.
    من نسخه 10.10 دانلود کردم و روی نوت بوک سعی دارم نصبش کنم.
    شما راهی به ذهنتون میرسه که بتونم دوباره نصبش کنم؟
    ممنونم

  6. سلام.
    آقا قالب جدید مبارک.
    من دقیقا طبق دستورات پیشرفتم و ارری هم نداد ولی الان بالا نمیاد وقتی اون کرنل رو انتخاب میکنم.؟
    البته فکر کنم بر میگرده به کارت گرافیکم!!

  7. اکی دوباره نصب کردم کارت گرافیک رو جواب دادم.البته الان فرق خاصی رو مشاهده نمیکنم!!
    باید یه برنامه بنویسم مخشو بکار بگیرم ببینم واقعا تاثیر داره یا نه؟

  8. آیا این کرنل مثل کرنل اصلی آپدیت میشه؟با CPU های core i3 چجوریه؟از کدوم نسخه لینوکس الان داره استفاده می کنه؟(2.6.36 یا 2.6.37)

نظر بدهید

