مبانی یونیکس و اینترنت (اینبار ویراسته و پیراسته)

چند روز بعد از اینکه ترجمه مبانی یونیکس و اینترنت اثر اریک ریموند رو منتشر کردم، دوست نازنینی به نام علی موسوی محبت کرد و ضمن بازبینی و ویرایش مقاله، اونرو به شکلی (بسیار) تمیز و مرتب‌تر تنظیم کرد و برای من فرستاد. به لطف این دوست عزیز الان خوندن مقاله بسیار راحت‌تره. فایل PDF جدید رو می تونید از اینجا دریافت کنید.

=-=-=-=-=
Powered by Blogilo

5 نظر برای “مبانی یونیکس و اینترنت (اینبار ویراسته و پیراسته)

  1. نظری که می‌گذارم خیلی مهم نیست، در نهایت به نظر خودت برمی‌گرده و حساسیت خیلی بالایی نداره.

    نوشتن کلماتی مشابه «کاملاً» خیلی جالب نیست، بهتره اونو به شکل «کاملن» بنویسی. این کار تا حدودی بومی‌سازی کلمات عربی است! اتفاق عجیبی هم برای کلمه نمی‌افته، حرفی که در فارسی نداریم، جای‌گزین حرف فارسی‌اش می‌شه.

    مثلن این جمله رو ببین، «من یک computer دارم»، درسته که جمله غلط نیست و خوانا هم هست، اما خیلی قشنگ نیست و به‌تره بنویسی «من یک کامپیوتر دارم» یا حتا از اون به‌تر اینه که بنویسی «من یک رایانه دارم»

    یعنی ما دو مرحله بومی‌سازی داشتیم، اگر معادل فارسی داریم، که می‌ذاریم، اگر نداشتیم، سعی می‌کنیم معادل نویسه‌ی فارسی‌اش رو بذاریم و اگر نشد چاره‌ای جز نوشتن به زبون اصلی نداریم، شاید یه چیزی مثل کلمه‌ی «مطمئن» (که البته به‌تره به جای این بنویسیم یقین یا چیزی شبیه این)

    همون‌طور که گفتم این کار خیلی عجیب نیست، به همون دلیلی که تو نمی‌دونی «دایره» در اصل چه شکلی نوشته می‌شده و بدون تعجب و خنده می‌گی «دایره»، تغییر «حتا» و «کاملن» و … هم عجیب و خنده‌دار نیستند.

    به هر حال، ما توی فارسی، حروفی و آواهایی مثل تنوین‌ها و تشدید و همزه و … نداریم و به‌تره در ترجمه ننویسیم.

    • ممنون از نظر شما و وقتی که گذاشتی. در مورد بحث تنوین ها نظرت برام جالبه و بعضی دوستان هم همین کار رو می کنند. ولی خوب نیروی عادته دیگه! اگر در کل مقاله دقت کنید من خیلی سعی کردم معادلهای بومی استفاده کنم.

      • آره، اونو دیدم، به نظر من هم در کل کار خوبیه که در اکثر موارد از کلمات فارسی استفاده بشه.

        هدفم از بحثی که بالا گفتم بیش‌تر کلماتی بود که با نویسه‌های عربی نوشته می‌شد.

        باز هم ممنون واسه کتاب تر و تمیزی که نوشتید.🙂

نظر بدهید

