تلویزیون دیجیتال در لینوکس

DVB-T in VLC

چند وقت پیش یک کارت تلویزیون usb خریدم. قبل از خرید خیلی سعی کردم یک مدل سازگار با لینوکس پیدا کنم ولی نه اون مدلهایی که اسمشون در سایتهای خارجی ذکر شده در بازار ایران پیدا شد و نه فروشنده ها اطلاعاتی از نوع chipset کارتها و سازگاریشون با لینوکس داشتند. بنابراین مجبور شدم همه چی رو به شانس بسپرم و یک کارت رو بخرم. مارک کارت Golden-stick بود و از بدشانسی من نه درایور لینوکس روی cd همراهش بود و نه سایتی داشت که بشه راجع بهش اطلاعاتی کسب کرد. به همین خاطر مجبور شدم به گناه کبیره نصب ویندوز ۷ شدم تا این کارت رو راه بندازم. تا اینکه چند روز پیش بالاخره موفق شدم با کلی مصیبت توی لینوکس نصبش کنم. تو اینکار تجربه ای کسب کردم که اون رو اینجا می گذارم شاید به درد کسی بخوره. برای نصب کارت باید اول chipset اون رو شناسایی کرد. برای شناسایی chipset log های لینوکس رو نگاه کردم ولی چیزی دستگیرم نشد. یک راه خوب نگاه کردن به اسم فایلهای درایورهای ویندوزی است. مثلا در مورد کارت من اسم درایورها همه با rtl2832u شروع شده بود. با یک جستجوی ساده در گوگل فهمیدم این چیپست ساخت شرکت Realtek هست و درایور رسمی لینوکسی نداره ولی درایورهای غیررسمی براش نوشته شده تونستم با کلی زحمت و آزمون و خطا نصبش کنم. برای مطمئن شدن از نصب کارت این دستور رو زدم:

lsmod | grep dvb

برای پیدا کردن کانالها در اوبونتو این برنامه ها رو نصب کردم :

sudo apt-get install dvb-apps dvbtune totem-plugins-dvb-daemon libdvb-dev gnome-dvb-client gnome-dvb-daemon mumudvb libdvbpsi5

حالا با دستور scan یا dvbscan کانالها رو جستجو می کنم. این دستورها به یک فایل اولیه یا initial file نیاز دارند که فرکانس و مشخصات کانلها در اون فایل وجود داشته باشه. برای هر کشور و مناطق اون کشور فایلی در این مسیر وجود داره: /usr/share/dvb/dvb-t/ مثلا it-Roma برای شهر رم و it-Milano برای شهر میلان. برای ایران فایلی وجود نداره پس باید خودمون اضافه کنیم. فرکانسهای dvb-t کشور ما شبیه کشور سنگاپوره که البته اون هم روی سیستم نیست. من فرکانسهای سنگاپور رو پیدا کردم و اسمش رو به ایران تغییر دادم که از اینجا می تونید داونلودش کنید و اون رو در مسیر بالا ذخیره کنید .

sudo cp ir-Iran /usr/share/dvb/dvb-t

حالا دستور scan یا dvbscan رو میزنیم و بهش میگیم کانلهایی رو که پیدا می کنه در فایلی به اسم channels.conf ذخیره کنه:

scan /usr/share/dvb/dvb-t/ir-Iran > channels.conf

خوب٬ اگر درایور درست نصب شده باشه کانالها پیدا شده و در فایل channels.conf ذخیره میشوند. حالا باید برنامه ای برای تماشای تلویزیون داشته باشیم. Vlc خیلی خوب این کار رو انجام میده فقط کافی آدرس فایل channels.conf رو بهش بدید. مثلا اگر اون رو در home ذخیره کرده اید این دستور رو بزنید:

vlc ~/channels.conf

برنامه های دیگری هم برای تماشای تلویزیون وجود داره. با بسته هایی که در بالا ذکر کردم قابلیت پخش تلویزیون به totem اضافه میشه. Mplayer و به تبع اون smplayer هم می تونند تلویزیون پخش کنند. برنامه me-tv هم برای اوبونتو هست ولی برای من فقط vlc جواب داد. اگر me-tv رو نصب کردید فایل channels.conf رو در آدرس ~/.xine کپی کنید. فایل channels.conf من رو می تونید از اینجا داونلود کنید تا نیازی به اسکن کردن کانالها نداشته باشد.

این فایل رو در لینوکس و ویندوز می تونید با VLC باز کرده و بدون نیاز به اسکن کردن همه شبکه های رادیویی و تلویزیونی ایران رو ببینید.

توضیح: اگر به خاطر پخش مستقیم فوتبال نبود هیچ وقت این صدا و سیمای … رو نگاه نمی کردم.

 

بروز رسانی:

حل مشکل قطع صدا در kaffeine

یک مطلب مفید

یک مطلب مفید دیگر

راهنمای عالی برای تماشای تلویزیون با Kodi

11 نظر برای “تلویزیون دیجیتال در لینوکس

  1. سلام
    چجوری realtek رو نصب کردی که بعدش به این مراحل رسیدی؟
    وقتی lsmod | grep dvb رو میزنم اینو میگه:
    dvb_usb_af9015 23159 0
    dvb_usb 14457 1 dvb_usb_af9015
    dvb_core 86142 1 dvb_usb
    نصبه یا نه؟
    ممنون میشم کمک کنی

  2. نه متاسفانه
    فقط مارکش USB DONGLE هستش و تو سی دی درایورش هم فقط یه فایل exe هست و دیگر هیچ.
    مثل اینکه سایتی هم نداره که از اونجا دانلود کنم.

    • تو ویندوز برو به device manager و از اونجا اسم درایور رو پیدا کن و تو گوگل جستجو کن. توی لینوکس هم از برنامه lshw استفاده کن.

  3. سلام
    اول از همه بابت کمکی که کردی متشکرم
    اما بعد
    من دو تا dvb کارت دارم برا همین فایل channels.conf رو به صورت زیر وارد کردم:
    vlc –dvb-adapter=1 channels.conf
    حالا مشکلم اینه که نمی تونم کانال ها رو تو پلی لیست ذخیره کنم و همیشه باید با دستور بالا وارد شم ، تو میتونی کانال ها رو تو پلی لیست ذخیره کنی؟

    در ضمن کارت dvb -t من ASUS My Cinema P7131 Dual است که بدون نصب درایور توسط لینوکس ( اوپن سوزه ) شناخته شد.

    مرسی

  4. خیلی ممنون . من تا آخرش رفتم ولی وقتی
    vlc ~/channels.conf
    رو زدم ارور داد . تعداد زیادی ارور
    [0x7f07a4004668] dtv access error: cannot access DVR: Permission denied
    [0x7f079c005ff8] main input error: open of `dvb://› failed
    داد که نمی دونم چیه اصن.

    خود vlc هم ارور
    Your input can’t be opened:
    VLC is unable to open the MRL ‹dvb://›. Check the log for details.
    رو داد.

نظر بدهید

