چرا لینوکس فراگیر نمی شود؟

سایت Distrowatch در بخش پرسش و پاسخ آخرین شماره هفته نامه خودش به سوال یک کاربر در باره موانع اصلی فراگیر شدن لینوکس پاسخ داده. بد ندیدم که این مطلب رو ترجمه کنم تا دوستان هم استفاده کنند:
بزرگترین مانع بر سر راه فرگیر شدن لینوکس چیست؟

به نظر من یک پاسخ روشن و البته نه چندان گره گشا به این سوال این است که بزرگترین مانع در راه فراگیر شدن لینوکس فراگیر نبودن آن است! این در واقع یک دور باطل است. لینوکس به برنامه های تجاری بیشتری نیاز دارد٬ ولی تولید کنندگان نرم افزارهای تجاری تا وقتی که لینوکس سهم بیشتری از بازار پیدا نکند برای برنامه های خود نسخه لینوکسی عرضه نخواهند کرد. لینوکس نیاز دارد که سازندگان سخت افزار درایورهای بیشتری برای آن عرضه کنند٬ در حالی که این شرکتها تا هنگامی که بازار لینوکس بزرگتر نشود پول خود را خرج این کار نخواهند کرد. جامعه کاربران لینوکس از افزایش فروش کامپیوترهایی که به طور پیشفرض لینوکس روی آنها نصب شده منتفع خواهد شد٬ اما تا زمانی که تقاضا برای چنین کامپیوترهایی افزایش نیابد این اتفاق نخواهد افتاد. همه این چیزهایی که باعث نزدیک شدن مردم به دنیای لینوکس خواهند شد فقط وقتی رخ خواهند داد که کاربران لینوکس بیشتر از این باشند. ترجیحا این کاربران باید کاربرانی باشند که حاضر باشند برای حمایت از لینوکس پول خرج کنند. با این حال اوضاع دارد بهتر می شود. لینوکس در ۱۰ سال اخیر پیشرفت زیادی داشته. حتی در ۵ سال اخیر. اما هنوز راه درازی در پیش دارد.

تجربه شخصی من به من می گوید که دو چیز همواره مانع استفاده مردم از لینوکس می شود. اول اینکه سیستم عامل فعلی آنها به اندازه کافی خوب است. آنچه را که می خواهند اجرا می کند٬ به روشی که کاربر به آن عادت دارد کار می کند٬ و کاربر هم قبلا پول آن را پرداخته است. در واقع کاربر هیچ نیازی به تغییر سیستم عامل حس نمی کند. گاهی اوقات چنین اشخاصی را متقاعد می کنم که لینوکس را امتحان کنند. آنها هم این کار را می کنند و تایید می کنند که لینوکس بسیار خوب کار می کند٬ اما آنها خود یک سیستم عامل دارند که کار می کند. چرا باید آن را تعویض کنند؟ آنها علاقه ای به نرم افزار آزاد ندارند و آنچه می خواهند این است که کامپیوتر آنها همانطور که تابحال کار کرده کار کند.

مانع بزرگ دوم برنامه های کاربردی است. برای کاربران عادی خانگی لینوکس بیشتر برنامه های مورد نیاز را دارد. ایمیل٬ مرور وب٬ کپی و نوشتن CD ٬ واژه پردازی و صفحه گسترده (spreadsheet) همه با لینوکس قابل انجام هستند. اما برای بازی و کارهای اداری داستان کاملا متفاوت است. لینوکس بازی دارد٬ بازی های خیلی خوبی هم دارد٬ اما بازیهای مشهور را ندارد. و مهمتر از آن بازیهای بزرگ و مشهور مخصوص به خود٬ که بتواند کاربران را جذب کند٬ ندارد. و بسیاری از برنامه هایی که برای کارهای تجاری طراحی شده اند روی لینوکس اجرا نمی شوند٬ حتی به کمک WINE.

دو سال پیش٬ حدو ۷۵ برنامه را که در شرکت محل کارم از آنها استفاده می کردیم انتخاب کرده و تلاش کردم آنها را روی چندین توزیع مدرن لینوکس به کمک WINE اجرا کنم. همچنین سعی کردم معادل های لینوکسی مناسبی که بتوانند جای برنامه های ویندوزی را پر کنند پیدا کنم. کمتر از ۱۲ برنامه از ۷۵ برنامه در WINE به خوبی اجرا شدند یا معادلهای مناسب لینوکسی داشتند. بنابراین نتوانستم نزد مدیر IT شرکت بروم و تغییری را پیشنهاد دهم که باعث می شد ۸۵٪ نرم افزارهای شرکت از کار بی افتد. گاه همین مساله را در مورد کاربرانی که در خانه کار می کنند می بینم: آنها سرعت و پایداری لینوکس را می پسندند ولی لینوکس همان یک برنامه ای را که آنها برای کار نیاز دارند اجرا نمی کند.

شاید سوال مهمتر این باشد که: چطور می توانم از لینوکس حمایت کنم و به بزرگ شدن دنیای لینوکس کمک کنم؟ اینجا انتخاب های زیادی وجود دارد.برای مثال حتی الامکان سخت افزارهایی را بخرید با لینوکس سازگارند. هنگام خرید کامپیوتر جدید٬ از فروشنده بپرسید آیا سیستم های لینوکسی و یا بدون سیستم عامل هم می فروشند یا نه؟ اگر پاسخ منفی بود به آنها بگویید به همین دلیل از فروشنده دیگری خرید خواهید کرد. من وقتی یک بازی جالب را می بینم به سازندگان ایمیل می فرستم و می پرسم که آیا نسخه لینوکسی هم برای فروش دارند یا خیر. فروشگاههای آنلاین یا سازمانهای دولتی که وبسایت آنها فایرفاکس یا لینوکس را پشتیبانی نمی کند باید ایمیلهایی دریافت کنند که از آنه بخواهد این نقبیصه را برطرف کنند. وقتی خانواده یا دوستان می خواهند کامپیوتر خود را تعمیر کرده یا ارتقا دهند و یا کامپیوتر جدیدی بخرند من از آنها می خواهم لینوکس را امتحان کنند و ببینند که آیا نیازهای آنها را پاسخ می دهد یا خیر. همه این موارد افرادی را که خارج از دنیای لینوکس هستند هدف می گیرد٬ اما در درون دنیای لینوکس هم می توان کارهایی انجام داد. مهم است که وقت بیشتری به گزارش باگها اختصاص دهیم٬ در تهیه مستندات و راهنماها همکاری کنیم٬ به پروژه‌هایی که نرم افزارهای مفید تولید می کنند کمک مالی کنیم و ویژگیهای مورد نظر خود را از سازندگان نرم افزارها بخواهیم. خلاصه اگر می خواهید روزی را ببینید که کاربران لینوکس زیاد شده اند باید در درون و بیرون دنیای لینوکس فعال باشید.

6 نظر برای “چرا لینوکس فراگیر نمی شود؟

  1. نظر بسیار منطقی و معقولیه !
    شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری باید مجبور بشند که برای گنو/لینوکس نرم‌افزار بدن بیرون.
    مطمئنم به همچین جایی خواهیم رسید. فقط امیدوارم عمرمون به اون وقت قد بده !😉

  2. متن جالبی بود
    با اینکه من قبلا با دات نت برنامه نویسی کردم ولی خیلی دوست دارم که از لینوکس استفاده کنم ولی هم زمینه برنامه نویسی و هم آشنایی خیلی کمی که با بینوکس دارم مانع از مهاجرت کامل به لینوکس می شه
    البته دوست دارم روزی برسه که لینوکس برای کاربران تازه کاری مثل من ، اسونتر و پایدارتر بشه ( والبته نرم افزارهای غیر رایگان گرونتر بشن ) تا تمایل به استفاده از لینوکس بیشتر بشه
    لااقل من یکی که از اوبونتو 10 خوشم اومد

  3. […] به نظر من یک پاسخ روشن و البته نه چندان گره گشا به این سوال این است که بزرگترین مانع در راه فراگیر شدن لینوکس فراگیر نبودن آن است! این در واقع یک دور باطل است. لینوکس به برنامه های تجاری بیشتری نیاز دارد٬ ولی تولید کنندگان نرم افزارهای تجاری تا وقتی که لینوکس سهم بیشتری از بازار پیدا نکند برای برنامه های خود نسخه لینوکسی عرضه نخواهند کرد. لینوکس نیاز دارد که سازندگان… ادامه […]

نظر بدهید

