محدود کردن پهنای باند مصرفی در لینوکس

گاهی وقتها ارتقای برنامه های نصب شده یا داونلود فایلهای حجیم باعث میشه کل پهنای باند موجود برای اون کار صرف بشه و شما برای مرور وب یا چک کردن ایمیل به مشکل بر بخورید.

Trickle برنامه‌ای هست که به شما اجازه میده حداکثر میزان پهنای باند مجاز برای هر برنامه یا پروسه رو تعریف کنید.

مثلا من می خوام wget که داره فایل example.iso رو داونلود می کنه نتونه بیشتر از ۱۵ کیلوبایت بر ثانیه استفاده کنه. برای این کار اول Trickle رو نصب می‌کنم:

بسته به توزیعی که دارم استفاده می کنم یکی از این دستورها رو در ترمینال تایپ می کنم:

apt-get install trickle (ubuntu & Debian)

pacman -S trickle (Arch linux)

yum -install trickle (Fedora & Redhat)

zypper in trickle (Opensuse)

حالا با این دستور کاری می‌کنم که trickle پهنای باند مصرفی wget رو محدود کنه به ۱۵ کیلوبیت بر ثانیه:

trickle -d 20 wget http://url.of.the.site/example.iso

یا وقتی که میخوام Arch لینوکس رو upgrade کنم این دستور رو میزنم تا بیش از ۲۰ کیلوبایت بر ثانیه مصرف نکنه:

trickle -d 20 pacman -Syu

به همین راحتی!

منبع این راهنما:

http://www.go2linux.org/

=-=-=-=-=
Powered by Bilbo Blogger</»

2 نظر برای “محدود کردن پهنای باند مصرفی در لینوکس

نظر بدهید

