آرچ، بهشت دوست داران لینوکس

لینوکس Arch رو می شناختم و قبلاً باهاش کار کرده بودم، البته نه زیاد. یک زمانی تصمیم گرفتم نصبش کنم و بعد از نصب اتفاقاتی افتاد که باعث شد باهاش کار نکنم و بعد هم مثل خیلی distro های دیگه پاکش کردم. بعداً هم که اوبونتو و اوپن سوزه رو نصب کردم که کارمو راه می انداختن. بعد از اینکه پروژه چاکرا خبرساز شد و بعضی بچه‌ها بحثشو پیش کشیدن دوباره یاد Arch افتادم. اینبار بعد از اینکه نصبش کردم، تازه فهمیدم که Arch چیه و چقدر میتونه جذاب باشه. چندروزی هست که میخوام چیزی راجع بهش بنویسم. چون مشتری‌های احتمالی وبلاگی مثل این وبلاگ بچه‌هایی هستن که لااقل تجربه کار با توزیعهایی مثل اوبونتو رو دارند تصمیم گرفتم از دیدگاه یک کاربر آرچ رو با اوبونتو مقایسه کنم. روزی که می‌خواستم آرچ رو نصب کنم برام این سؤال پیش اومد که آرچ ممکنه چی به من بده که اوبونتو نتونه بده. چون الان همه‌جا بحث اوبونتو داغه. از نرم‌افزار بگیر تا راهنماها، تالارهای گفتگو و رسانه‌ها همه به اوبونتو می پردازند و خلاصه هیچ کمبودی از نظر منابع و پشتیبانی نداره. پس سیستمی که بخواد جای اون رو روی کامپیوترهای ما بگیره باید چندتا ویژگی منحصر به فرد جذاب یا به قول معروف Killer Feature داشته باشه.

۱- نرم‌افزار: بزرگترین قابلیتی که باعث میشه یک کاربر نسبتاً باتجربه به سمت اوبونتو یا OpenSUSE بره وجود مخازن غنی نرم‌افزاریه. باید بگم تو Arch از این لحاظ هیچ کمبودی ندارید. تو مخازن رسمیش تقریباً همه‌چی پیدا میشه و اگر نشد مخزن بزرگی به نام AUR در اختیار شماست. AUR که مخفف کلماتی به معنی مخزن جامعه کابران آرج هست، به شما کمک می کنه نرم افزارهایی رو که روی مخازن نیستند، فقط با تایپ یک دستور ساده داونلود و از کد منبع (source) کامپایل و نصب کنید. چیزی که از AUR داونلود میشه در واقع یک فایل متنی ساده هست که در اون دستور العمل داونلود و نصب برنامه مورد نظر و کلیه وابستگیهاش نوشته شده و مثل یک ربات این کارو برای شما انجام میده! من هرچی نرم‌افزار عجیب و غریب و کمیاب که میشناخنتم توی AUR پیدا کردم که شاید حتی در مخازن اوبونتو هم نباشند.

۲-مدیریت نرم افزار: خوب، حالا آیا ابزاری مثل Apt یا Zypper یا Yum داره؟ مدیر بسته های آرچ به نام پکمن Pacman، در مقابل اینهایی که ازشون نام بردم هیچ کمبودی نداره. در تشخیص وابستگیها (dependencies)، سرعت، از سرگیری داونلودهای ناقص و … به نظر من که یکی از بهترینهاست. تنها با زدن یک دستور کل برنامه های سیستم به آخرین نسخه ارتقا پیدا می کنند.

۳- سرعت: آرچ و همه بسته هاش کلاً برای معماری i686 ساخته میشه و از قدرت پردازنده های جدید استفاده بهینه می کنه. سرعت بوت سیستم واقعاً بالاست. موقع کار با سیستم سبکی و قدرتش رو حس می کنید!

۴- سادگی:ارچ مثل اسلکور از جمله توزیعهای شبیه یونیکس یا Unix-like به شمار میاد و به فلسفه‌ای که در دنیای نرم‌افزارهای آزاد به حفظ سادگی یا “keep it simple” مشهوره وفاداره. مثل Slackware. به این معنی که تنظیم رفتار سیستم بسیار ساده است و چند تا فایل پیکربندی ساده و قابل فهم کلیه تنظیمات سیستم رو در خودشون جا میدند. هرگونه تغییرات یا اضافاتی که باعث پیچیدگی یا سنگینی سیستم بشه خلاف فلسفه آرچه. این توزیع یک مرامنامه به نام The Arch Way داره که توش اصول پنجگانه فلسفه وجودیش بیان شده.

* Simplicity سادگی

* Code-correctness over convenience دقت و درستی کد به جای کاربرپسند بودن و سهولت

* User-centric کاربر محوربودن (به جای کاربرپسند بودن)

* Openness باز بودن * Freedom آزادی

(تو فکرم که اگه بخوام همه چی رو بگم این پست تبدیل به یه کتابچه میشه)

۵-روش انتشار Rolling یا به قول یکی از دوستان «انتشار غلتان» : آرچ نسخه مشخصی بیرون نمیده و همیشه آخرین و داغترین نسخه همه برنامه‌ها به سرعت در مخازن قرار می گیرند. یعنی شما با تایپ کردن یک دستور ساده و ارتقای سیستم، جدیدترین نسخه های ممکن از همه برنامه‌ها رو خواهید داشت و در این زمینه همیشه از همه جلوتر هستید و به قولی روی Bleeding Edge حرکت می کنید!

۶- KDEMOD وبالاخره آخرین ویژگی که واقعاً بی نظیره آینه که آرچ نسخه‌ای بهینه‌سازی شده و سبک از KDE مخصوص به خودش داره. KDEmod یک نسخه ماژولار و سبک از KDE هست که باعث جذب شدن خیلی از کاربران شده. از دل KDEmod پروژه‌ای به نام چاکرا Chakra متولد شده که KDEmod رو بصورت یک دیسک زنده حاضر و آماده در کنار نرم افزارهای مفید دیگه عرضه می کنه. توزیعی که آینده بسیار روشنی براش پیش‌بینی میشه. البته انتخاب شما به KDEmod محدود نیست و آخرین نسخه GNOME و محیطهای گرافیکی دیگه هم در مخازن در دسترس شما هستند. من خودم GNOME رو نصب کردم و بسیار خوب کار می کنه.

سخن آخر:

برای تجربه کردن آرچ درنگ نکنید. اگه اوبونتو یا Opensuse یا هر لینوکس دیگری رو نصب کردید آرچ رو هم با کمی تلاش بیشتر و کمی یادگرفتن یاد می‌گیرید و ازش لذت می برید. مستندات کاربری آرچ بسیار کامل، ساده و قابل فهمه و دوستان خوب من در اتاق گفتگوی archlinux-ir# به رفع مشکلات احتمالی شما کمک خواهند کرد همونطور که به من خیلی کمک کردند. همینجا از علی طریحی، حسن حبیبی، احسان عزیز و سایر دوستان تشکر می کنم.

درضمن برای اطلاعات بیشتر در مورد چاکرا به این پست در وبلاگ LinuxShare مراجعه کنید. =-=-=-=-= Powered by Bilbo Blogger

7 نظر برای “آرچ، بهشت دوست داران لینوکس

  1. خوب بود اما یه اشتباه شد !! معماری بسته های ارچ هم i686 و هم x86-64 هست

    ایشالا در اینده پستهای بیشتری ازت در این باره ببینیم

    موفق باشی

  2. سلام
    من با جنتو و اسلک کار کردم.واقعا چیزی داره که ارزش یک بار تست کردن رو داشته باشه ؟
    اگر هست چی داره؟
    اینی که میگی که یک repository خفن داره که دبیان هم داره
    freebsd هم پورت داره
    اینکه میگین minimalist هستش یعنی یه چیزی تو مایه های اسلک ؟
    نمی خوام منفی حرف بزنم ولی دوست دارم واقعا دلیلی برای عوض کردن دیستوم داشته باشم.
    ممنونم بابت مطلب کامل و زیبات

  3. چيزي كه باعث ميشه قطعا ارزش تست كردن رو داشته باشه سرعت آرچه و همينطور مكانيزم مديريت بسته هاش بسيار قوي و در عين حال ساده هست. راجع به AUR در ويكي آرچ مطالعه كنيد تا بهتر منظورم رو بفهميد.

نظر بدهید

